English page Slovensko
G.S. Poseidon - Színes hírek:
1./ Egy, nálunk tartott képzésen és eredményes felügyeleti vizsgán átesett házaspár a közelmúltban kelt át hajójával a Panama-i csatornán. Élménybeszámolójuk és  a Csatornával kapcsolatos tájékoztatójuk beszámolójuk ( a személyes részeket kivágva) alul található. Sajnos, a küldött térképek és képek jpg.programját nem "eszi" a honlapom, igy azok nem láthatóak.    

2./ 2011. augusztusában történt vitorlás jacht mentés a Biscayan. ( a lap alján olvasható a beszámoló)          



2008. július 01-el módosult a magyar tengeri kedvtelési hajózási oktatás előirása és a hatósági vizsga:

Főbb módosítások:
                              Csak a Hajózási Hatóság által jóváhagyott képzőszervnél történő oktatást fogad el a  hatóság,  ennek megfelelően  a képző szerv  által kiállított Igazolás-t  fogadják el a vizsgára jelentkezőktől.
                               Ezért a jóváhagyott  elméleti  tanfolyam elvégzéséről a képző szerv a jelőlt részére tanúsítványt állít                                ki, de ezután nem a régi rend szerint elméleti vizsga, hanem a jóváhagyott  hajónaplóval és                                            személyzeti jegyzékkel igazolt gyakorlati hajózás jön, és csak ezek után lehet letenni a Hatósági                                      elméleti vizsgát.
                               A belvízi motoros-vitorlás bizonyítvány alapján a tengeren elég csak az egyik gyakorlati képzést                                    elvégezni, mert irásbeli kérésre, (az eredményes elméleti tengeri vizsga után) - akár motorossal  -                                  akár vitorlással  történt a gyakorlat, mindkettőre kiadják a tengeri bizonyítványt.

 
2011. áprilisában már történt Biográd-nál egy, magyar bérlő által működtetett vitorláshajóval zátonyrafutás. Ráadásul kedvtelési, leendő hajózók oktatása történt éppen a hajón!   Igen fontos a megbízható, jól képzett oktató és a  hajózott útvonal ismerete, a térkép, a mélységmérő használata!!!

Sajnos, 2012 nyarán kellemetlen meglepetés érte a belvízi és tengeri kedvtelési, hivatásos hajózókat. A Magyar Közlöny-ben is megjelent módon, rendkivüli mértékben megemelték a Hajózási Hatósági vizsgadíjakat..

  Fontosabb horvát telefonszámok: 
Horvátország telefonos előhívószáma
+ 385
Rendőrség: 92
Tüzoltóság: 93
Mentők: 94
Mentési, Felkutatási Központ: 9155
Időjárásjelentés,Utinformáció: 060520 520
Horvátországi Magyar Konzuli Hivatal, Zágráb:
10000. Zágráb, Pantovzak 255-257
T: (00) (385) 1 4890 906
Konzul: Dunai Péter, e-mail: secretary@hungemb.hr
Ügyfélfogadás: ősz-tél-tavasz: hétfő-szerda-péntek 09.00-12.00
                      június 01- szept. 30 naponta, 09.00-12.00

Horvát tengeri felkutatás és mentés telefonja: 9155
   vagy a  hajó rádióján:: VHF 10 és VHF 16 csatorna
Horvát időjárás előrejelzés telefonszáma:
Rijeka: VHF Ch 69,    Pula:  VHF Ch.73   Split:  VHF Ch.67   Dubrovnik:  VHF  Ch.73  


Nehogy a következő statisztikában TE legyél az egyik kiemelt, javasoljuk, hogy hagyd ki  a teljesen link,
bármilyen képzést mellőző horvát vizsgabizonyitvány beszerzését. Ha lehet, szerezz  belföldi képzettséget
( segítünk),  és legalább egy rövidített tengeri elméleti-gyakorlati tanfolyamunkon végy részt az általunk szervezett ,  ( magyar nyelven történő) horvát vizsga előtt!

2011-ben is  tovább emelték a marinák az áraikat! Már nemhogy bójára, horgonyra sem lehet a legtöbb helyen
ingyen állni. A kikötői illetékek általában 25-30% -al emelkedtek 2008-hoz képest. Maga az élet ill. az élelmiszerek is évről évre kb. 10 %-al drágulnak!!!!!
Kikötőkben 2010-ben júliusban, augusztusban délután már  horror volt helyet találni, de az is kész horror amit egyes hajók vezetői képesek csinálni beállás címen!

Amennyiben horvát lobogó alá akarja vinni a vitorlás/motoros hajóját, az alábbi 2 oldalas, horvát nyelvű előirásoknak kell eleget tennie. Azon nem kevés ember kedvéért, aki nem tud horvátul, a két horvát lap alatt a magyar fordítást is megtalálják.   Nem tudom, de a honlapírón olvashatóak a lapok,  az interneten nézve  meg csak piktogramm van. Aki azzal nem tud mit kezdeni és kell neki az anyag,  hívjon telefonon és Fax-módon elküldöm.  (Üzenetrögzítős Fax számom: 1-266-7522)

Hír az Adriai tengerről:   ( ezt még 2009-ben írtuk, de nem vesszűk le, mert úgy tűnik, örökérvényű!)
Fontos Információk!
 
Az elmúlt évek eredményes reklámjai következtében megszaporodtak a vitorlás és motoros jachtok, nagyteljesítményű motorcsónakok és szilárd fenekű gumicsónakok az Adrián.
Kikötőből azonban korántsem épült az igényeknek megfelelő mennyiségű.
A kikötőhelyek viszonylagos hiánya  főszezonban azzal is magyarázható, hogy sok, a csak a nyaralás idejére levontatott, előre megjósolhatatlan számú vízijármű.
Esténként (inkább délután 5 óra körül) ezek is beállnak a kikötőkbe, tovább rontva azok kikötési lehetőségének esélyeit, akik késő este, netán éjszaka érkeznek.

2009/10-es útjaink során örömmel tapasztaltuk, hogy a kisebb, eldugottabb településeken, lakott szigeteken is találunk már viszonylag jól felszerelt kikötési lehetőségeket kishajók részére. Van mooring kötél, villanycsatlakozás, és sok helyen, ha korlátozottan is, de van vízvételezési lehetőség.

Ezeket a kikötő helyeket többnyire az önkormányzatok üzemeltetik, de szép számmal találtunk vendéglőket is, akik forgalmuk fenntartására-esetleg fokozására- festői helyeken felépített grill teraszukhoz építették ki ezt a plusz szolgáltatást.
A következő felsorolás (még mindig!) friss információn alapszik, és a teljesség igénye nélkül készült az általunk használt, ilyen helyekről:

A következőkben, ahol horgonyzóhelyet ajánlunk, ott a tengerfenék és az időjárásvédettség megfelelő szabályos horgonyzás körülményei között.
Gruz, 
Dubrovnik városi kikötője, 16 mooring van, de itt kiköthetünk az öbölben szemben a vitorlásklubban, a kis üzemanyagkútnál.

Cavtat
Úgy is, mint port of entry, de látványnak sem utolsó. Sajnos csak horgonnyal és parthoz kötve,(víz, villany van) vagy horgonyon az öbölben lehet megállni.

Mljet sziget keleti (szárazföld felőli) oldala.
Több öbölben vendéglő van, mooringgal. Különösen Polace falunál. Vitorlások farral is kiköthetnek a vízmélység miatt.   (K.b.: 25 hajóhely, de az öbölben még ugyanennyi horgonyzóhely is van.)

Lastovo sziget 
Vitorlásoknak célszerű orral kikötni, mert a partnál nincs elég mély víz. (Kb 18 hajóhely, de 20-25 hajónak horgonyzóhely is van.)
Vis sziget,  
Vis öbölben, a várossal szorosan egybeépült  Kut. Szépen kiépített rakpartja mentén 20 hajó részére építettek ki mooringos kikötési lehetőséget, víz, villany van. Vis városig erős a kompforgalom, ezek erős hullámzást okoznak!!! Kikötésnél a parttól minimum 2 métert  kell tartani.

Korcula ACI kikötő:
külső oldalán lévő mooringokra kényszerültünk kikötni.

VIGYÁZAT! 
Ezek a helyek 50 lábnál nagyobb hajók részére vannak fenntartva! Kisebb hajók megrongálódásáért a kikötő nem vállal felelősséget.  A normál hajóforgalom esetén, nyugodt időben is erős az interferáló, lüktető hullámzás a marina betonmóló külső oldalán! Minimum 2 méter parttávolságot kell tartani!

Solta sziget
Északkeleti végéhez közel Stomorska falu rakpartjánál találtunk mooringos kikötőt vízzel, villannyal. Személyhajó forgalom itt is van, célszerű a  2 méter parttávolság megtartása kikötés után. Néhány hajónak horgonyzóhely is van.
Kornati szigetek:

Zakan. A hajdanvolt halászkikötőbe egy vendéglő települt kicsi bolttal. Kb.15 mooring van a betonmólónál, víz és villany szükség esetén megoldható. A szigetek által körülvett öblözetben, amely eléggé ki van téve a nyílt tenger mozgásának, horgonyzóhelyek vannak.

Ezen kívül mooringos városi kikötők, csak felsorolás szerűen a régebbiek közül az északi 
irányba: 
Bozava,  Molat, Silba keleti oldali kikötője, Olib, Malinska
A kikötés ára függ a helytől, az igénybevett szolgáltatás mennyiségétől, hajómérettől, személyek számától. Mi 160 – 240 kuna közötti árral találkoztunk 11 m-es hajó és 5 fő esetén, vízzel, villannyal.
A Kornati nemzeti park belépője az idén (2011) , 200 kuna   . De ezt annak is ki kell fizetnie, aki hajóval bójára, horgonyra áll!!!!!
Vizesblokk ezeken a helyeken nem megoldott hivatalosan.
(Ilyenkor jön a capuccino vagy sör, üdítő reggel a közeli kávézóban.)

Ahol régebben horgonyzó hely volt, most feltűnő,  színű bója fogadja a hajósokat, megkönnyítve és biztonságosabbá téve az éjszakai veszteglést.
Ilyen helyen nem célszerű a horgonyt használni, de nem is szabad.
A bójára állásnak is van ára, persze kevesebb, mint a parthoz kötésnek.
 

Vitorlással a Föld körül 
Április 27. Átkelés a Panama csatornán, 1. nap

Néhány szó a csatorna átkelésről: Bizony a kishajóknak nem jár pilot, csak advisor – azaz tanácsadó. Bár minden utasítását teljesíteni kell, a felelősség még is teljes egészében a kapitányé. Érdekes kettősség, de ez van.  Minden kishajó 125ft alatt – ez 38 méter – köteles az alábbiak szerint eljárni:

  • Fel kell méretni a hajót a csatorna hatósággal
  • Időpontot kell kérni előre az átkeléshez
  • Érdemes ügynököt fogadni, mert megoldja a papirozásokat, a letéteket, a kötél és gumi bérléseket
  • Mi Colonból megyünk Balboa felé
  • Sebesség minimum 5 kts/h
  • Működő VHF rádió szükséges, amelyet a helyszínen ellenőriznek
  • Szükségesek autógumik a hajó védelmére
  • 4 db 35m hosszú 40mm átmérőjű kötél a távtartáshoz
  • 4 fő kötélkezelő +kapitány a minimálisan átkelő legénység
  • Rengeteg dokumentum és kérdőív kitöltése a hajófelméréskor
  • Nyilatkozatok, felelősségvállalási igazolások
  • A csatorna díjának befizetése a citybanknál+ a deposit ugyanitt. Ha nincs károkozás a csatorna építményében, akkor visszajár. 
  • Szükséges a SIN szám, amely a hajó neve helyett szerepel a rádiózáskor
  • Csak jó viszonyok között lehet az átkelés
  • 65 feet hajóhossz felett kötelező az AIS
  • Köteles minden hajó a pilotjának enni, inni adni, árnyékot és árnyékszéket biztosítani

  • A zsilipeken való átkelés típusai:
  • 1.középkamrás – amikor a hajó egyedül kel át, 4 sarkán 4 kötél tartja középen zsilipelés közben.
  • 2.Oldalfal mellett a zsilipkamrában – ez vitorlásoknál nem alkalmazható a billegés miatt, mert az árbóc kárt tehet a betonfalakban ( – vicces).
  • 3.TUG mellett, amikor a kishajó TUG-ra kötve halad, a köteleket a TUG kezeli – illetve az öszvérek a parton.
  • 4. középen tutajszerűen összekötve több hajóval, ahol a középső hajó motorja a legerősebb, ő halad előre, a bal szélső hajó a port oldali köteleket kezeli, a jobb szélső hajó a starboard köteleket kezeli, erős áramlásban motorerőt biztosítanak

Persze a fenti tudnivalókról előre adnak egy brosurát, amelyben mindent előre leírtak. És benne volt a Panama pilotkönyvben is. Az előkészületek és az átkelés közt gyakran 3-4 hét is eltelik, mert csak a szemle után lehet időpontot kérni. A mi ügynökségünk az ASA, ők 3 nap alatt szuszakoltak be bennünket a zsilipekbe.Nagyon csodálkozott a csatorna felmérője, hogy bennünket Alexék nyomnak előre, mert szerinte csak VIP-es és nagyhajós ügynökség az ASA. De mindezeket azért el lehet ügynök nélkül is intézni, persze jóval bonyolultabb, mert sokan nem beszélnek angolul, csak panamai spanyolt.

De minden elintézhető. Nálunk 3 nap telt el a felmérés és az átkelés között.  

Hajó felkészítése az átkelésre. Nem egyszerű feladat, ha nem akarunk jelentős károkat elszenvedni. A dobott majomököl egy kb 15 cm átmérőjű fagolyó kötéllel körbefonva, ezt dobják a hajóba a partfalakról( átalában 10m távoról, 10-18m magasról) erre kell rákötni a 35m hosszú, jó 40mm vastag köteleinket, amelyek majd távol tartják a zsilip falától a hajókat. Ez a kis golyó jelentős kárt okozhat a napelemekben, ablakokban. Ezért mindent beborítunk valamivel: a nagy ablakokra és a nagy solarpanelekre a csónakot tettük, a vízszintes világító ablakokra a passarellát, az oldalsó nagy ablakokra a polifoam ülőkéket és a viharruháinkat rögzítettük, a tetőablakokra kartonokat és kötélcsigát ragasztottunk. A hajóra 10 db. Autógumit hoztak, hogy védje oldalunkat. Plusz fenderjeink is itt vannak még. Az autógumikat külön-külön be kell zsákokba csomagolni, mert helyrehozhatatlan károkat okoz a fehér hajótesben a nyomástól elkenődő fekete gumi. Bár sokkal jobb a gumit kapargatni az üvegszálról mint az üvegszálat a betonról..

 A kötelek nagy kupacokban vártak kicsomózásra, mert igen nehéz őket rendben tartani hosszuk miatt. Szóval teljes a káosz a decken. .Mindent személyesen ellenőrzünk, mert egy sorry nem segít ki, ha beszakad egy ablak. Ott bizony beázunk… tehát saját kezűleg csinálni mindent,… az a biztos.

  Elhagyjuk a kikötőnket.Át kell kelnünk a "zónákon". Az „F” zóna a miénk,Itt találkoznak a kishajók, és várják a pilotjaikat. Nekik külön  zónájuk van, hogy ne zavarják a „nagyok” életét, és ők se a miénket. Hatalmas felhők érkeznek – és esik! Majd zuhog, és szakad… aztán hirtelen vége…

Kiderül az ég, és gyorsan felszáradnak a vizes foltok a deszkákon.

  A pilothajó érkezik – pontos indulás. A pilotokat hordozó hajó mellénk áll, átugrik Astro nevű advisorunk. Profi, nem vacakol, és csak a szükséges dolgokat közli. Könnyedén haladunk a szűkülő bejáraton motorozva, és egyszer csak elérünk a találkozási ponthoz. A legjobb megoldás a nyerő számunkra. Ezt kívántam éjszaka: mi vagyunk középen, mert miénk a legnagyobb testű hajó. 2 társunk mellénk köt jobbról és balról, így alkotunk tutajt hárman. Mi hajtunk géperővel, és mi kormányzunk. A szélső hajók fogják el a köteleket, és ők tartják a tutajt középen.

Mi irányítunk – illetve a pilotunk. A szürkületből lassan hajló sötétségben szépen haladunk a zsilipekben. 1 – 2 – 3 . A zsilipek száma. Nem könnyű az átkelés, mert óriási mennyiségű víz zúdul alólunk a kamrákba. Az áramlások folyton löködik hajóinkat – ezért kellenek a hosszú kötelek, hogy ne ütődjenek a hajók a betonfalaknak. Érdekes momentum, hogy a bal oldali hajó tartja köteleivel a jobb oldali hajó és a fal közötti távolságot és fordítva. El is rontja a balunkon lévő kanadai srác, mert beszélget, fényképez – nem figyel. A kötél kiszalad a bikáról, és elszabadul a tutaj eleje. Nagy erővel fordulunk jobbra. Közel a fal, nagy az izgalom a jobbos Ausztrál hajón. Eléggé emelkedett a hangulat, erősen kiabálnak a kanadai oldallal. Érthető, mert már csak pár méter a fal. A vízszint másodpercenként 10-20 centit emelkedik, a víz ereje pedig játékszerként dobál bennünket. Nem állítottuk le a motort, és az orrsugár kormányunk a tutajt is tudja tartani! Szerencsések az Ausztrálok. Nagyon kedvesek velünk. Ezt a játékot játszogatjuk minden zsilipben, és hamar a Gatun tó víztükrén találjuk magunkat. Hajónk most van 2. alkalommal édesvízben. Először Skradinban kóstolt ilyet, ahol a Krka folyó táplálja a kikötő vízét. Ezzel be is fejeződött a zsilipelés az atlanti oldalon. Az éjszakát egy hatalmas bójához kötve töltjük vegyes legénységünkkel. A hajón Svéd- Francia-Martinique-i és magyar hajósok vannak éppen. 

 A kikötés gyorsan megy, odaballagunk a hatalmas bójához a sötétben, és rákötünk. A szomszéd bóján még játszanak a srácok, a 2 hajó nehezen osztozkodik a kikötésnél a helyeken. Aztán érkezik a hajó a pilotokért, és ismét csak a legénység marad a fedélzeten.

Mindenhol alszik valaki a nagy melegben. Még egyszer ellenőrizzük a fendereket a bója és a hajó között, aztán csendesen elalszunk a fárasztó nap után. A közeli dzsungelból is a nyugvó állatok hangja hallatszik, ahogy veszekednek a jobb helyekért ők is. Reggel korán kelünk, mert érkezik a pilot.

 Átkelés a Panama csatornán 2. nap

 Ébresztő 5-kor, de mindenki alszik tovább. 5.30 – tovább aludnék, de rémísztő hangokat hallok a fák közül. Minden mozog, ébrednek a majmok és éktelen rikácsolással fejezik ki nemtetszésüket a kelő nap sugarainak. Mint egy hatalmas fémkocka, amelyet vonszolnak a betonon – úgy sírnak ezek a majmok. 5.50-kor nagy csinnadrattával kávéfőzés kezdődik nálunk, mindenki holdkórosan tántorog a másik útjában.

6 óra megjelenik a pilot hajója, elsőnek a szomszéd bóján állókat közelítik meg, majd átugranak hajóikra a  beosztott pilotok. Más láthatóan nem történik.

Perceken belül mi is megkapjuk új vezetőnket, kinek neve MAX. Rikitó sárga pólóban és barna műbőr cowboykalapban érkezik. Bőre napbarnított, fülében lévő hangszóróiból  Ramstein zeneműveinek hangfoszlányai hallatszanak. Le sem száll a bójáról. Indulás – közli vidáman. Pillanatokon belül leoldja köteleinket. Bemászik a cockpitbe, és már irányít is mond, merre tartsunk. Indítom a motort, és már haladunk is 7-8 kts sebességgel.

Készülhetett nagyon, mert rettentő németséggel köszönt bennünket. Majd meglepődve vált rettentő angoljára. Hát itt nincsenek németek? Pedig Európa tele van velük – mondja felejthetetlen jókedvvel. 
Gyorsan haladunk, kötelékben lévő hajóink még kikötve tűntek el szemünk elől az első kanyar után.

Kész a kávé… kér Max is, és a reggelinél is velünk tart. Legénységünk kába tekintettel konstatálja, hogy már megint úton vagyunk…
 A felkelő nap szép fényeket produkál itt, a Gatun tavon. Érdekes látni az ébredő esőerdőt.

 Max magyaráz valamit valakinek… Aztán váratlanul megkérdezi tőlem: vezethetne kicsit? Mert imád vezetni, de nem szabad neki… persze mormolom örömmel.
Így került át a kormány fizikailag is MAX barátunk kezébe. 

Nagyon sok mindent megtudtunk a szigetekről, a tóról és a környezetről. Max igazi kincsestár, mindent tud a csatornáról, bár kissé bohém pilot. Menet közben beszélt a hatalmas nemzeti parkról, amit a tó hozott létre, elmesélte, hogy lehet ide jönni nyaralni, és hajókázni is, lehet komplett kis szigetet bérbe venni egy évre, amely mesébe illő helyen van.

 Mesélt vízi balesetekről, krokodil támadásokról, temetőkről, amelyek csontjait kimossa a víz, és mesélt az igazi Panamáról is.Pl.egy a störténet a javító búvárokról:

„Jó 15 évvel ezelőtt, amikor még én is gyerek voltam hallottam apámtól az alábbi balesetről.A csatorna már régóta működik ekkor, és időnként a vízelvezető csövek eltömődnek oda nem illő dolgoktól, hiába van rács a tetejükön. Ilyen alkalom volt ez is. A búvárokat leküldték, hogy tisztítsák meg a jó 60 cm átmérőjű csövek beömlő nyílásait. Egész délelőtt folyt a munka. A délutáni váltás megérkezett a zsilipkezelőkhöz is, és automatikusan nyúlt a kezelő a kiürítő kapcsolóhoz. A többiek figyelmeztették, de már későn. A lent dolgozó búvárokat soha többé nem találták meg…”

Más: nem tanácsolják a hajósoknak a fürdőzést a Gatun tóban a krokodilok miatt. Egyszer, pár évvel ezelőtt egy helyi kötélkezelő nem tudta elviselni a szélmentes meleg estét, és fürdött egy utolsót. Brrr. De legalább a krokodilok ettek egyet.

Más: Az öszvérekről sokat mesélt a pilotunk. Ezek nagyon erős kis mozdonyok, amelyek külön csörlőrendszerrel húzzák és tartják az átkelő hajók köteleit.

Néha elég 1-1 öszvér elöl és hátul, sokszor azonban 2-2 tartja a hajókat elöl, 2-2 középen, és 2-2 hátul. Nos pár éve 2 ilyen több tonnás "mozdonyt" rántott a vízbe egy tanker… Persze a kezelők túlélték.

Útközben érintettük a Gallard átjárót, láttunk hatalmas hajókat szemből érkezni, amelyeket elöl pilothajó húzott, hátul
pedig egy másik tolt, így segítve a kanyartechnikájukat ezeknek a monstrumoknak. 

Tovább haladva találkoztunk a jelenlegi csatornát bővítő szervizhajókkal, többek között egy fúró-robbantó hajóval is. Szerencsések voltunk, ert nem volt nagy a forgalom, és egy robbantás-sorozatot is láthattunk, ahol a víz alatti kőmeder bizony komoly megadásra kényszerült az emberrel szemben. A víztölcsérek messziről is látszottak, hogy legalább 20 méter magasra tornyosultak. 

Délután érkeztünk meg a Miraflores zsilipekhez, ahol rengeteg turista figyelte átkelésünket. Közben kaptuk az sms-eket, hogy barátaink,  figyelik az internetes webkamerákat, és látnak is bennünket. Pilotunk mesélte, hogy egyszer nagyon kellemetlen helyzetbe hozták, mert egy átkelő hajó teljes legénysége letolta naciját kivillantva mindig árnyékban lévő testrészüket a bámuló közönségnek és a kameráknak. Igaz, utána pár perccel már főnöke is kereste telefonon a pilotot, hogy mi is történt a zsilipeknél?... 

Nos, nálunk nem volt ekkora csinnadratta, de azért egy közös fotót készítettünk a zsilipkapu előtt, a hajóorrban.  

A 3 zsilipelés után gyorsan szétkötöttek hajóink, és ki-ki vérmérséklete és motorteljesítménye szerinti tempóban indult tovább célja felé a bójákkal kijelölt útvonalon. Mi még kicsit sodródtunk, megebédeltünk. A lányok finom csirkepörköltet készítettek ma, amelyből Max bizony maximálisan szedett, mert nagyon ízlett a magyar kaja a panamai ízekhez szokott pilotnak.

A félsziget megkerülése után megtaláltuk kikötőnket,ahová megérkezésünk előtt jóval helyet foglaltunk. Gyors kikötés a benzinkútnál, és már le is támadtuk az első büfét egy kis panamai frissítőért. Aztán bejelentkezés, helykeresés, beállás,hajómosás – eső,eső,eső. Nincs áramunk, mert itt is amerikai rendszerűek az elektromos oszlopok. Nincs ilyen adapterünk.
Hajnalban erős vihar, a közelben a villámok igen csak csapkodtak.

Pihenés a viharban. amennyire lehet és már hajózunk is tovább!

 Sokat gondolunk vissza és Rátok,

Üdvözlettel. ....

Tanulságos!!

                                 Vitorlás kedvtelési jacht mentése a Vizcaya-i öbölben.

                       ( Kivonat egy magyar tengerészparancsnok barátom 2011-augusztusi e-mail  leveléből.)

Még annyit, hogy La Coruna felé menet, szombat este épp csak átvettem az őrséget, látom, van egy pici céltárgy a radaron. ahogy közelebb értünk, kiderült egy wafi (wind attended fucking idiot), vitorlák nélkül, a Vizcayai öböl közepén. Mondjuk szél semmi nem volt – azért ilyen ritkán van arrafelé-, így a vitorláknak semmi értelme nem lett volna. Ahogy néztem őket a távcsővel, mert az ilyenektől minden kitelik, látom veszettül integetnek egy mentőmellénnyel. Ez egyezményes jele a tengeren a segítségkérésnek, de nekem elég lassan esett le a papírtantusz. Na de akkor, Oleg, gépüzemvezető, aki él és mozog, itten gáz van. Meglassítottunk, körbefordultam és szél alól odaálltunk jó 200 méterre a jachttól. De nem közelítettek, csak integettek, egy nőt és egy férfit láttam a cockpitben. Mondom ez így fura, de hát akkor tegyük le a rescue boatot (motorcsónak) és Oleg menjen át, hogy mi van, amúgy is kell tartanunk mentési gyakorlatot. Elég gyorsan lerakták a srácok a csónakot, de Oleget majd s......be kell rúgnom, mert mentőmelény nélkül indult neki a kalandnak. Látom beszél valamit az emberrrel, majd átvesznek egy kötelet és elkezdik vontatni a jachtot. A motorcsónak mondjuk nem erre van kitalálva, de azért megoldották. Csak éppen a rádióját nem kapcsolta be a drága Oleg, így meg kellett várnom, amíg visszaérnek.

Nos, egy francia, bérelhető jacht volt az bajba jutott, 4 fővel a fedélzeten, Hortaról tartottak Lorientbe. Már 14 (!) napja voltak úton és nem volt túl jó szelük, elég sokat motoroztak, reggel bedöglött a motor, gázolajuk sem sok van, azóta sodródtak. Vízből sem álltak jól, kajából sem. Azt meg nem is tudták, hogy olyan jó 80 mérfölddel délre vannak onnan, ahol sejtették magukat, mert az igen tisztelt úriembernek fogalma sem volt a GPS kezeléséről. Janusz gépész azonnal átszállt a jachtra, megnézni mit lehet tenni a motorral, mi meg előkészültünk, hogy adunk nekik vizet, gázolajat. 10 perc múlva hív Janusz a rádión, hogy a motorból nem lesz semmi, hengerfejes, úgyhogy a gázolajjal semmire sem mennek, viszont a másik két fő a jachton két kisgyerek, olyan 10 év körüliek. - hogy mi legyen-? Lerobogtam a hídról, hogy a saját szememmel lássam, és tényleg, két, abszolute de csúnya kisgyerek volt a kabinban. Nézek a hombréra, hogy na barátom, most mi legyen. Mondja, adjunk akkor csak vizet, meg valami kaját, majd megfejtik Lorientig. Hát, mondom az úgy nem lesz jó. Fogják a ruhájukat, a naplót, a gyerekeket és szépen szálljanak át hozzánk. A jachtot lezárjuk és vontára vesszük, reggelre La Corunaban vagyunk. Én magukra nem hagyom őket, de körülbelül igy annyi idő, amíg valami mentőegység kiér hozzájuk, mintha vontán vinnénk. Erre a manus nekiállt, hogy de akkor ő elveszít valami biztosítékot, ami a hajóra van letéve, mert vontatás közben megsérül, meg hasonlók. Mondtam nyugi, csináltam már ilyet – persze, a Balatonon és kis motorcsónakkal, nem egy konténeres hajóval-.  De, nagyon berágtam az ürgére,  a letétet félti, mikor ott a két gyerek. Teljesen el volt kavarodva, motorja nincs, vize nincs, vitorlázni szemmel láthatólag nem tud. Felemeltem a hangomat, mondtam márpedig most azonnal felpakolnak, átszállnak, csinálják amit mondok. Mondjuk ez így nem teljesen a könyv szerinti eljárás volt, de nem akartam otthagyni őket, a marhája még kinyírja a családot. Később annyit könnyítettem, hogy az ürge maradhatott a jachtján, adtunk neki egy rádiót, vizet, kaját, de a nőt és a gyerekeket átvettem. Szakács bácsi adott nekik enni, inni, a csoki készletem is le lett nullázva.

Közben beszóltam (írtam egy e-mailt) a La Coruna mentő- kutató állomásnak, hogy mi a stájsz, jövünk. Szépen bevontattuk a jachtot La Corunaba. Az út alatt az asszonyka- kicsi a világ, lengyel nő- elmondta, hogy ők nem akarták ezt az utat de monsiuer Idiot erőltette. Ő is, a gyerekek is tengeribetegek indulás óta, (mondjuk nálunk a betermelt csokoládé mennyiségéből ez nem látszott). Kérték a férjuramat, forduljon vissza, de ő nem, az életük árán is elmegy Lorientbe. Soha nem értek volna oda.

Az ürgének kész szerencséje, hogy a jachton maradt, mert Janusz (lengyel gépész) nagyon szerette volna megruházni. Én ugyan nyugtatgattam, de őszintén megmondom, hogy én is szívesen rúgtam volna bele egy- kettőt. Ilyen felelőtlen barmok vannak, remélem a spanyolok megcsavargatták a t......it.

 

Kiemelt partnereink:

7 tenger könyvesbolt
Kiemelt partnereink:

Dr. Melles Imre, a hajóorvos.hu honlap tulajdonosa.
Kiemelt partnereink:

NAVIGÁTOR Discoverer Yachting - együttműködő partnerünk.
Kiemelt partnereink:

PSA-Academy magyar honlap

PSA-Academy english version
Ha szeretnél te is csatlakozni, kattints az ikonra
Ha honlapod van, akkor illeszd be te is ezt a linket, hogy harcolj a SPAM ellen!
online látogató van a honlapon.
Online Casinos
Ez az Ön reklámjának a helye!